Olika av samma

I helgen råkade jag befinna min i Östersund.
I Jämtlands huvudstad fanns mycket snö, kyla, värme, skratt och längdskidåkning.
Eftersom att jag var förkyld fick jag nöja mig med en skidtur runt huset men däremot såg kan
många jämtar skida förbi. Och då slog det mig.....
Skillnaden i mina föräldrars skidåkning beror på vart de kommer ifrån.

Min pappa som är från Stockholm åker fort, med teknik och blir mycket svettig.
Min mamma däremot är från Östersund och har inga riktiga skidkläder, åker sakta och blir inte särskilt svettig. Mina föräldrars bild utav skidåkning är helt olika, pappa åker för motionens skull och mamma för upplevelsen. När jag gick runt i Östersund såg jag hur de gled runt på sina skidor säkert ända hem till dörren.
Kan uppväxtmiljön ha så stor påverkan?

Två så olika upplevelser av samma sak är mycket intressant. Vår kropp mår ju bra av motions skidåkningen medans vårt psyke mår bra av naturupplevelsen.
Ofta tror jag att vi är för enkelspåriga, vår hälsa påverkas ju både fysiskt och psykiskt.

Så kom ihåg nu inför julen att ge er själva lite av allt.
Åk lagom fort så att du hinner se allt omkring dig.

Utanför dörren

Kommentarer
Postat av: Emmastasia

Följdfrågan blir: hur åker Britta?

2008-12-18 @ 20:24:49
Postat av: Anonym

Hemma!! Jag har ätit UNDERBART julbord ikväll -bara lokala och hemlagade råvaror. Och dessutom snöar det! Livet är skönt. -hoppas det är lika bra i Falun.

2008-12-21 @ 21:18:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback