Vad är julen?

Gud bevare oss från julen
Så var det dags igen, för årets mest överskattade högtid.
Det är dags för hysterisk balkongbelysning, porslinstomtar som
stirrar en i ögonen längs villagatorna, julkort till människor man
egentligen inte bryr sig om, presenter för tusenlappar, groteska
mängder fet mat och döda träd i vardagsrummet.
Det är inte bara en konsumtionshelg av värsta sort, det finns numera en
kollektiv press på omänsklig lycka under just denna tid på året.
Det ska inte spela någon roll att det är svinkallt utomhus.
Man ska inte bry sig alls om man ligger efter med hyran och skorna är sönder,
man hade ju faktiskt råd att köpa det mesta ur BR:s julkatalog.
Och så går vi runt och mår precis lika dåligt som vanligt, den enda
skillnaden är det julmysiga leendet vi bär på.
Jag önskar innerligt att julen kunde få vara det den egentligen är
menad att vara. Att vi kunde njuta av det där klyschiga men
ganska fina fenomenet gemenskap utan överdrivna mängder materiella ting.
Det blir så tvångsmässigt och stressat.

Så Gud bevare oss från julbord, änglar, Kalle Anka, Carolas årliga julplatta, berusade tomtar och julskinka. Låt oss slippa allt det där hysteriska ett år, bara så att vi en gång för alla förstår att det går att uppleva en mysig jul ändå.

EMELIE GLADH (dagens nyheter 27/11-08)

Tog mig friheten att låna denna insändare för det är ju precis såhär det är.
Vem mår bättre av julhysteri?

Kommentarer
Postat av: Linnea

Ingen, men lite saker som julmusik vill jag allt ha ändå.

Postat av: Emelie Gladh

tack för komplimangen! härligt att det är någon som håller med mig till skillnad från människor som skriver "emelie gladh verkar inte så glad" i metro :) ha det bra

2008-12-05 @ 18:07:43
URL: http://empaman.blogspot.com
Postat av: Mary

Håller fullständigt med om pressen på att man ska ha det så mysigt.. å tvingas umgås med folk man annars aldrig hänger med.. (släkten) å man bara måååste ha trevligt. Så jäkla uppsjasat. Blir rädd när jag ser vad barn idag får i julklapp jämfört med när jag var mindre. Det är liksom TV, cykel, dator osv... Sjukt. Handlar ju bara om det. Tänk vad glad man skulle göra sin familj/vänner om man bara gav en liten present för man tycker om dom någon annan dag på året..? Jag hoppas att jag kommer sitta med min familj i en mysig fjällstuga på julaftonar i framtiden :) Ingen hysteri. Bare kos. Kram på dig Brittis!

2009-01-02 @ 19:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback